آخرین اخبار
تاریخ:1396/06/01
ناگفته های پالایشگاه ستاره خلیج فارس از زبان مدیر عامل جدید

ناگفته های پالایشگاه ستاره خلیج فارس از زبان مدیر عامل جدید


مهندس امامی چنان دقیق و با صراحت وضعیت را توضیح می دهد که شاید به جرات می توان گفت ایشان اولین مدیر در پالایشگاه ستاره است که صداقت کلامش باعث شد تا پانورامای زیبایی برایمان از پالایشگاه نکشد.

ستاره خلیج فارس، پالایشگاهی که دو رئیس جمهور و چندین مدیرعامل و دوران تحریم و پسابرجام را تجربه کرده و خودکفایی در تامین بنزین نیاز داخل به راه‌اندازی این پالایشگاه 360 هزار بشکه‌ای گره خورده است. پالایشگاهی استراتژیک برای کشور که بحث پیرامونش فراوان است و به دلیل حساسیت بالایی که دارد تمامی ارکان نظام متفق‌القول به دنبال راه‌اندازی آن هستند که هر چه سریع تر پروژه به بهره برداری نهایی برسد.

مهندس امامی کمتر از یکماه است که بر صندلی پالایشگاه مهم خلیج فارس نشسته است این اولین گفتگوی او پس از انتصاب است. او از هر سوالی برای پاسخگویی استقبال می‌کند. آنچنان دقیق و با صراحت وضعیت پالایشگاه را توضیح می‌دهد که شاید به جرات اولین مدیر در پالایشگاه ستاره باشد که با صداقت و صراحت لهجه واقعیت موجود را بیان کرد نه آمال و آرزوهای مدیریتی اش را .... پانورامای زیبایی برایمان از پالایشگاه نکشید ولی آنچه از پالایشگاه گفت زشت و زیبا، نمای کنونی بود که نیازمند عزم جدی، مدیریت مناسب و حمایت مالی و غیرمالی دولت و سهامداران است تا گام های موفق و موثری در این مسیر برداشته شود تا بزودی شاهد اعلام خبرهای خوش تکمیل واحد بنزین سازی تا پایان مردادماه و تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین و تولید پایدار و مطمئن 5 فرآورده اصلی از فاز نخست تا پایان پاییز از پالایشگاه باشیم.

وضعیت فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس چگونه است؟
پالایشگاه ستاره خلیج فارس پروژه بزرگی است که در مرحله رفع پانچ " نقایص" قرار دارد و در هفته‌های پایانی راه‌اندازی بسر می برد. در این مرحله روزانه بیش از  6 میلیون بنزین یورو 5 از فاز نخست تولید می‌شود که با احتساب اختلاط با بخشی از نفتای سبک، تولید بنزین معمولی و یورو 5 به بیش از 7 میلیون لیتر هم رسیده است.

کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه با اکتان 95 به دلیل کیفیت خوراک « میعانات گازی (Condensate) » بسیار خوب هست و با راه اندازی واحد آیزومریزاسیون کیفیت تمامی بنزین تولیدی پالایشگاه یوورو 5 خواهد بود.



بنزینی که مستقیم از  واحد سی سی آر (CCR) تولید می شود امروز به 6 میلیون لیتر رسیده است که این بنزین با نفتای سبک در برج تقطیر امتزاج می شود و به 10 میلیون لیتر بنزین با اکتان 87 تبدیل می‌شود.

واحد آیزومریزاسیون در چه مرحله ای از پیشرفت قرار دارد؟

واحد آیزومریزاسیون هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. در حال حاضر عملیات اسیدآیزینگ "اسیدشویی" تمام شده و الان در مرحله شارژ کاتالیست هستیم که این کار بسیار حساس بوده "چرا که اصلا نباید اکسیژن به کاتالیست برسد"، بنابراین کار با وسواس و حساسیت زیادی در حال انجام است. بلافاصله بعد از اتمام عملیات شارژ کاتالیست در مرحله دریافت فیلد و تکمیل واحد آیزوم هستیم.




خروجی واحد سی سی آر (CCR) روزانه با فرض تولید، ریفرمیت و لایت نفتا 6 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یور 4 و 5  است که با وارد مدار شدن واحد 18 "آیزومریزاسیون" تا پایان مردادماه امسال و دریافت کامل میعانات گازی "120 هزار بشکه" به ظرفیت تولید 12 میلیون لیتر بنزین در روز دست خواهیم یافت.

میزان بنزین تحویلی به شرکت ملی پخش تاکنون چه میزان بوده است؟
از ابتدای آغاز به کار "10 اردیبهشت سال 96" فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاکنون 281 میلیون لیتر بنزین تحویل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان هرمزگان شده است. بنزین تحویلی پالایشگاه با اکتان 95 به پخش تحویل شده که در این شرکت با سایر افزودنی ها به کیفیت استاندارد می رسد و در کشور توزیع شده و به همین میزان از واردات بنزین جلوگیری شده است.

اقدامات و اولویت جنابعالی چیست؟
پالایشگاه ظرفیت تولید 5 محصول "بنزین ، گازوئیل، نفت سفید، سوخت جت و ال پی جی" را دارد که در شرایط فعلی " بالانس منفی و مصرف بالا" و با توجه به نیاز کشور تمرکز بر روی تولید بنزین است.

همچنین دستور، اولویت و تمرکز وزارت نفت بر تولید بنزین است چرا که کشور واردکننده این فرآورده استراتژیک است و این روزها با توجه به مصرف بیش از 80 میلیون لیتر بنزین و واردات 12 میلیون لیتر بیش از پیش رفع این نیاز ملی احساس می شود و با این شرایط 70 درصد از خوراک پالایشگاه "میعانات گازی" به تولید بنزین اختصاص یافته است.

در کنار توجه به امر تولید، اولین و مهمترین اولویت مدیریت در شرایط کنونی پالایشگاه افزایش اطمینان پذیری عملیات پالایش و کاهش ریسک تولید است که زمان حضورم به دنبال این مساله هستم.

میزان تولیدات پالایشگاه از آغاز تا کنون چقدر بوده است؟
پالایشگاه در کنار تولید بنزین تولیدات دیگری از جمله نفت گاز، نفت سفید و نفتا نیز داشته است. و در این مدت 281 میلیون لیتر بنزین، 470 میلیون لیتر نفت‌گاز ، 124 میلیون لیتر نفتای شیرین و 340 میلیون لیتر نفتای ترش تولید شده است.

البته با توجه به نفت گاز مازاد موجود در کشور و کیفیت بالای این فرآورده در پالایشگاه به دنبال صادرات به کشورهای همسایه هستیم. در حال حاضر روزانه 2 میلیون لیتر گازوئیل با ناخالصی زیر 1500ppm تولید می شود که با فرآورده تولیدی پالایشگاه مجاور "بندرعباس" مخلوط و وارد خط می شود.
در صورت راه اندازی واحد 16 ، ناخالصی گازوئیل پالایشگاه به زیر 50ppm  می رسد و در صورت تامین خوراک به میزان 120 هزار بشکه در فاز نخست، تولید نفت گاز به بیش از 4 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

در صورت تامین نقدینگی، تولید پایدار و مطمئن  فاز نخست پالایشگاه پایان پاییز خواهد بود یعنی هم تولید به ظرفیت کامل می رسد و هم مطمئن هستیم که نوسان در تولید 5 فرآورده نخواهیم داشت.

وضعیت منابع مالی و نقدینگی پالایشگاه به چه صورت است؟
یکی از نقاط مثبت و تلخ ستاره این است که بودجه پیش بینی شده پروژه مصرف شده و به دلایل متعدد نیاز به تامین نقدینگی از سوی سهامداران وجود دارد و نقطه مثبت این است که سهامداران و تمام ارکان نظام به دنبال رفع مشکلات موجود هستند.

تطویل زمان ساخت و 6 سال تاخیر در زمان بهره برداری از این پروژه و هزینه کرد اعتبار اختصاص یافته یعنی حال و روز پالایشگاه از نظر مالی خوب نیست چرا که  هر پروژه بزرگ که زمان بهره برداری از آن طولانی شود منابع بدون اینکه صرف کار فنی و پیشرفت فیزیکی شود به تامین هزینه نگهبانی، غذای پرسنل و ... اختصاص می یابد.
در این بین یادمان نرود که من در سال یازدهم این پروژه سوار بر این لوکوموتیو شده ام و نیاز به زمان  بیشتر برای مشکلات و چگونگی تسریع و پیشرفت کار دارم باید بررسی کنیم که جریان نقدینگی اداره امور در این 11 سال چگونه بوده که پالایشگاهی که قرار بوده یک روزی با 1.2 میلیارد یورو اجرا شود الان با 4 میلیارد یوروی هزینه شده هنوز تمام نشده است.
 هر چند در ایران مدیریت هزینه و پروژه به معنای واقعی و امروزی نداریم ولی باید در این بین شرایط تحریم ، تعدد مدیران و اجرای سلایق مختلف در پروژه را به مدت زمان و هزینه ها اضافه کرد که این خود پیچیدگی کار را دوچندان کرده است اما نقطه مثبت این هست که با گذشت این زمان، افق برای اتمام فاز یک کاملا روشن بوده و بازه زمانی و منابع مورد نیاز تا چند روز دیگر مشخص و اعلام خواهد شد.

بحث پیرامون پالایشگاه زیاد است که این پالایشگاه به تولید نرسیده و به صورت صوری افتتاح شده است نظر جنابعالی در این باره چیست؟
این پالایشگاه بالاخره پس از 11 سال راه اندازی شده و در مرحله اول بهره برداری فاز نخست روزانه بیش از 6 میلیون لیتر بنزین و چندین میلیون لیتر فرآورده های نفتی تولید می کند. اینکه دیگران ادعا دارند باید این فاز کامل و بدون نقص افتتاح میشد برای من که بیشتر سالهای عمرم را در این صنعت بوده ام و در 9 پالایشگاه حضور داشته است جالب است چرا که در هیچ مقطعی پالایشگاهی نبوده که در افتتاح اولیه در شرایط بهره برداری بی عیب و نقص باشد که پالایشگاه ستاره هم از این امر مستثنی نیست.

شرکت نفت ستاره خلیج فارس برخلاف سایر پالایشگاه ها دولتی نیست و قرار نیست پالایشگاهی ساخته و به دولت سپرده شود بلکه این شرکت یک بنگاه اقتصادی است که قرار است تولید کند و تولیداتش را بفروش برساند و اصولا قرار نیست دولت وارد این چرخه شود.

البته دولت به اندازه سهمی که پالایش و پخش در این پالایشگاه دارد در این پروژه سهیم هست مثلا در حد فروش میعانات گازی و تعهد به منابع مالی تعیین شده ...
اما این سهامداران و مدیران پالایشگاه ستاره خلیج فارس هستند که باید به دنبال بهره برداری مطمئن از پالایشگاه و تامین منابع مالی و راهکارهای فروش محصولات تولیدی برای سودآوری و  تکمیل پروژه و ادامه حیات باشند.

برای اینکه این بار سنگین به مقصد برسد باید مشکلات مالی ما حل شود. وزارت نفت می گوید سهامداران تامین اعتبار و منابع کنند که حرف درستی است چرا که دولت تعهدی نسبت به تامین منابع مالی برای این بنگاه اقتصادی را ندارد اما ما می خواهیم این پروژه ملی به گونه ای دیگر مورد توجه قرارگیرد همانطور که ارائه خدمات و ساخت بیمارستان و مراکز درمانی با توجه به بعد اجتماعی و بدون توجه به منابع مالی ساخته می شود ، این نوع نگاه درباره اتمام این پروژه استراتژیک در نظام شکل گیرد تا هر چه سریع تر این پالایشگاه تکمیل و به بهره برداری کامل برسد.

این امر نیازمند ارائه راهکاری مناسب برای تامین منابع مالی مورد نیاز و ترک برخی تشریفات برای قیمت گذاری محصولات جهت فروش فرآورده های تولیدی برای درآمدزایی مستمر است تا دیگر نیازمند کمک و برداشت منابع از بودجه عمومی ... نباشیم.

وضعیت تولید ال پی جی در پالایشگاه به چه صورت است؟
تولید ال‌پی‌جی (LPG) "گازهای پروپان و بوتان که به صورت مایع در می‌آید" در پالایشگاه از هفته گذشته آغاز شده اما به دلیل عدم تکمیل سیستم بارگیری برای بارگیری روی کامیونهای حمل ، ال پی جی تولیدی را به مصرف کننده های پالایشگاه و ادوات متعددی که در پالایشگاه گاز مصرف می کنند مثل دیگ مولد بخار و کوره ها وصل خواهیم کرد وامیدواریم تا پایان شهریورماه و زمان تکمیل سیستم بارگیری مصرف گاز شهری به حد اقل خود برسد.

منتهی مشکلی در خصوص تولید ال پی جی در پالایشگاه وجود دارد که ال پی جی در دمای محیط با روش ذخیره سازی سنتی و قدیم با فشار و با دمای محیط در مخازن کروی ذخیره می شود که این شیوه در دنیا مرسوم نیست و تولید ال پی جی به این صورت در کشور سور شارژ هست یعنی اضافه تولید داریم و لذا توصیه نمی شود به همین جهت طرحی را پیشنهاد کردیم که روشی متعارفی است یعنی سرد کردن گاز در مخازن استوانه ای اتمسفری که در حال حاضر در پارس جنوبی از این شیوه استفاده می کنند.
البته این در حد طرح است و عملیاتی نشده ولی به دلیل اینکه ال پی جی از محصولات درآمدزای ماست و با توان تولید روزانه 2400 تا 2500 تن در پالایشگاه و قیمت 400 تا 500 دلار برای هر تن درآمد قابل ملاحظه ای نصیب پالایشگاه خواهد شد این طرح را به موازات پیش می بریم و حتی زمین مناسب برای ساخت مخازن استوانه ای در کنار اسکله3 بندر شهیدرجایی آماده شده که با احداث 7 کیلومتر خط لوله برای سردسازی و انتقال باید با تامین منابع 150 تا 200 میلیون دلاری مجوزهایش اخذ شود تا کار را  هر چه سریع تر آغاز کنیم.

وضعیت فاز 2 پالایشگاه را شرح دهید؟
استراتژی ما این هست که پالایشگاه را همزمان پیش نمی بریم دلیلش هم نقدینگی و نقایصی است که با آن مواجهیم . چون با بودجه مصوب پروژه را تمام نکردیم و  ضریب اطمینان بخشی ما این هست که هر چقدر محصول بتوانیم تولید کنیم و بفروشیم و درآمدزایی داشته باشیم. بنابراین اولین اولویت ما  تکمیل فاز نخست پالایشگاه برای رسیدن به درآمدزایی مطمئن هست و به موازات و بعد از آن فاز 2 و در انتهای این حلقه فاز سه که به جد مشغولیم.
فاز نخست در حال حاضر در دست شرکت اویکو " راه انداز" است و شرکت اویکو یک لیستی از نقایص به ما داده که حصول به تولید مستمر و پایدار حتما نیازمند رفع پانچ " نقایص" است که ما در فاز یک عمدتا مشغول رفع پانچ هستیم ؛ اما در فاز 2 عملیات  ساختمانی متعارف داریم و باید این بخش به پایان برسد تا تحویل راه انداز شود.
شرکت اویکو به عنوان پیمانکار کار بهره برداری از پروژه را برعهده دارد که هر سه فاز را با توجه به توانایی این شرکت با آن پیش خواهیم برد اما پالایشگاه ستاره مانند پالایشگاه بندرعباس و تهران باید گروه بهره بردار خودش را داشته باشد و پرسنل گروه بهره بردار را تشکیل دهند.

در فصل مدیریت جدید رابطه با پیمانکار مادر چگونه است؟
در حال حاضر رابطه خوبی با قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار مادر برقرار شده است و اراده خوبی عزیزان ما در قرارگاه برای اجرا و اتمام پروژه وجود دارد و ما بعنوان کارفرما با پیمانکار به این توافق رسیدیم که ساختار را قوی کنیم و هر کسی که خوب کار کرد بماند و هر کسی کار نمی کند ، برود. 
شرایط را با توجه به عزم تمامی ارکان این پروژه برای اتمام، مثبت ارزیابی می کنم و امیدوارم در مدت تعیین شده پروژه به پایان برسد.